Wednesday, September 10, 2014

Langkawi Trip 3 - Makam Mahsuri (Mahsuri's Tomb)

Assalamualaikum..

Hello guys! Semoga korang ceria menghadapi hari-hari yang indah dan damai ini.. *ayat penyedap hati*

Oklah, actually today i would like to continue cerita yang sebelum ni.. Hari pertama sampai Langkawi, kami takda buat apa-apa, sebab sampai homestay pun dah agak-agak Maghrib, so kami rehat-rehat, sembang-sembang dan gosip-gosip (part ni untuk para mak-mak je eh).. Setelah membelek-belek peta kiri kanan atas bawah, kami decide nak ke Makam Mahsuri dulu memandangkan tempat tu lah yang paling dekat.

Next day morning, semua bangun awal.. Semangat nak jalan, bukan apa, terutama budak-budak. Lepas sarapan apa yang patut (roti sapu planta je pun), kami bertolak ke Makam Mahsuri, perjalanan ke sana dari homestay kami lebih kurang 15 minit, ikut jalan kampung. Jangan risau, signboard ada je kalau korang tak tau jalan, tapi kami pakai google maps.. Hahah. Takut sesat.. Padahal sesat jugak, sesat kat mana? Nanti saya cerita di bahagian yang seterusnya.. :-)))

Tempat ni senang nak cari, kalau korang nampak banyak kereta parking kat luar tu, korang jangan ikut parking luar pulak. Masuk dalam pintu gerbang cari parking, kalau takda baru keluar. Sebab jauh jugak nak menapak dari luar sampai ke dalam. Kebanyakkan yang parking kat luar tu bas persiaran ngan tour van, kereta pun banyak. Lagi satu, parking luar ke dalam ke sama je, tak kena bayar tiket parking pun.

Tiket masuk ke Makam Mahsuri untuk dewasa RM7, dan kanak-kanak pulak RM3.50. Kawasan makam mahsuri ni besar dan luas, macam-macam ada kat dalam tu. Dekat 3 jam (yeke 3 jam?) jugak lah kami pusing-pusing kat kawasan ni. Sebelum kita layan gambar, nak cerita sikit pasal Makam Mahsuri.

Ciluk dari Wikipedia.

"Makam Mahsuri adalah merupakan tempat yang dipercaya di mana Mahsuri binti Pandak Maya dikuburkan di Pulau Langkawi, Kedah.

Ia terletak sekitar 12km dari Kuah dan terletak dalam kawasan kompleks Kota Mahsuri, Mukim Ulu Melaka. Cerita rakyat menyatakan Mahsuri dikuburkan di tempat dia melepaskan nafas terakhirnya selepas dia dihukum bunuh di Padang Mat Sirat.

Makam Mahsuri telah dibina semula dan dilengkapi dengan muzium, teater tradisional dan rumah Kedah yang mewakili rumah binaan Langkawi yang popular ketika itu, dikatakan dibina di bekas tapak rumah Mahsuri. Sebuah perigi yang digelar perigi Mahsuri turut terdapat dalam kompleks tersebut."


Sepanjang jalan nak ke tempat letak kereta.


Wajib bergambar kat sini.. Hiksss!


Kolam bersebelah dengan entrance, cantik sangat!


Batu tanda Kota Mahsuri.


Rasanya ini gambar waris keturunan Mahsuri si Wan Aishah tu kot..


Ok, nak refresh balik sejarah Mahsuri waktu belajar kat sekolah dulu.. Rasanya semua orang tau yang Mahsuri dihukum bunuh kerana difitnah melakukan hubungan sulit dengan Deramang. Hukuman dijalankan di Padang Matsirat yang mana Mahsuri telah diikat di sebatang pokok dan ditikam dengan tombak. Tapi, menurut sejarah tombak yang digunakan tidak dapat menembusi tubuh Mahsuri sampailah Mahsuri sendiri yang beritahu kalau dia hanya boleh ditikam dengan keris sakti. Walaupun begitu, Mahsuri tidak menghalalkan darahnya jatuh ke bumi dan bersumpah yang pulau Langkawi ini tidak akan tenteram dan permai selama tujuh keturunan.. Macam tu lah ceritanya.. Ok murid-murid, kita layan gambar pulak eh..


Ada banyak muzium kat dalam ni, dan ini salah satunya. Ada satu muzium yang tak dibenarnya amik gambar, ntah apa nama muzium tu tak ingat. 


Oh, lupa nak bagitahu, sebelum masuk ke ruangan ni, ada satu section tempat orang main gamelan.


Taman-taman kat sini agak cantik.


Ini makam Mahsuri. Time ni ramai orang Siam bawa pisang bersikat-sikat datang berdoa kat sini. Untuk apa pisang tu saya pun tak pasti.


Replika lembing. 
Sebenarnya setiap replika ada penerangannya masing-masing, korang boleh pegi dan baca sendiri la eh. Banyak sangat tak boleh nak letak semua kat sini. :-)))


Tengah sibuk snap gambar sana sini, tiba-tiba ternampak si kecik ni. Anak helang, comel kan??


Perkampungan Kedah. 
Kat dalam ni ada banyak contoh rumah orang-orang penting zaman lagenda dulu, rumah sri merong, rumah sri tama, rumah penghulu, rumah Mahsuri dan macam-macam rumah lagi.


Jom main Teng Teng!


Congkak ni besar giler.. Nak main, tapi batu tak cukup.. :-((


Suka tengok rumah kampung, tenang dan damai je.


Baju zaman dulu yang dipamerkan di salah satu muzium. Muzium ni kalau tak salah terletak di rumah penghulu.


Barang-barang arkeologi.



Sebenarnya saya pun tak tau apa benda Pengetuk Tikus tu, adakah ia sejenis perangkap tikus? Hmm..
Patutnya diaorang kena letak penerangan sikit, biar clear.


Ni satu lagi, ntah apa namanya.. Macam Xylophone pun ada jugak..


Yang ni semua barang-barang untuk memproses padi.


Ini lah rumah Mahsuri.. Tak masuk pun, bergambar dari luar je. Ramai sangat orang kat dalam tu.


Ini sawah padi. Orang cakap dulu sistem aliran air kat sawah ni tak pernah kering.


Telaga Mahsuri, masih ada air lagi.


Diaorang ada jual air telaga mahsuri yang telah diproses, harganya RM2. Orang cakap air ni boleh 'bersihkan' badan dari benda-benda kotor dan buat badan jadi segar. Orang la yang cakap, bukan saya cakap tau.


Ini airnya, saja nak cuba rasa air tu macam mana, mana tau kot-kot ada rasa stoberi ke. Heheh.. Dahhh, jangan nak mengarut.


Mesti cuba, tak pernah nampak lagi benda ni kat Penang.


Kuih ni apa nama eh? Kuih karas? Berkenan sangat kat makcik ni, cantik.. Kuih tu pun boleh sedap, ayah beli sampai berpaket-paket.


Ini la coconut ice cream tu.. Giler sedap kot! Harus beli hokay, jangan lalu je..


Nangka ke cempedak ni?? Ntahla, tapi buah dia mak aii, montok-montok kot.


Kalau datang tengah hari, jangan lepak sini, panas membahang. Tapi port ni memang ok buat bersantai merehatkan kaki yang penat berjalan.

Alamat:
Kota Mahsuri
Kampung Mawat,
Ulu Melaka, Langkawi,
07000 Kedah,
Malaysia.

Waktu Beroperasi:
Jumaat - Ahad : 8.30pg - 6.30ptg
Isnin - Khamis : 8.30pg - 6.00ptg

Telefon No.: +604-9556055

1 comment:

  1. As reported by Stanford Medical, It is in fact the one and ONLY reason women in this country live 10 years longer and weigh on average 19 KG lighter than we do.

    (Just so you know, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "WHAT"...

    TAP on this link to find out if this quick questionnaire can help you unlock your real weight loss potential

    ReplyDelete