Friday, March 18, 2011

Interesting Game

Hallo friends,

Pagi ni department aku ada meeting. Bukan meeting sangat la, it just a short brief dari dua orang colleague yang attend training kat Gurney Hotel minggu lepas. Tajuk training tu, "Shipping Cost Reduction". Dah nama pun Cost Reduction kan, jadi secara umumnya ia berkaitan cara-cara untuk mengurangkan kos, terutama sekali untuk proses yang melibatkan Import Export. Overall, briefing tu ok, sebab kebanyakkan pendapat yang diberikan memang dah praktik, jadi takda masalah untuk faham topik ni.

Selama 30 minit berdiskusi, cuma satu bahagian je yang menarik perhatian aku. Kami diberi selembar kertas yang tertera nombor 1 hingga 54 dimana susunannya berserak dengan saiznya yang berbeda. Kami dikehendaki menanda nombor-nombor itu mengikut turutan yang betul.

Sempat juga la anak mata aku berpinar cari nombor-nombor tu, tambah-tambah lagi bila bos aku bising sebab dia tak dapat nak cari. Hey, memang mengganggu konsentrasi betul! Hahaha..

Actually untuk first timer, selalunya mereka akan ambil masa average 3 ke 4 minit untuk selesaikan permainan. Tapi bila dah tau formula, cepat je siap, tak sampai seminit pun, sebab yang betulnya nombor-nombor tu dah berada dalam turutan, cuma kita je yang tak perasan.

Nak cuba main tak? Contoh game ada kat bawah ni. Saja nak share, sebab aku rasa permainan ni agak menarik.


Tujuan permainan:
Menguji tahap ketelitian dalam membuat perancangan kerja supaya masa yang diambil lebih pendek.

Cara Permainan:
1. Tandakan semua nombor mengikut turutan yang betul. Do not cheating ok.
2. Catat masa yang diambil untuk menyelesaikan permainan.

P/s: Nak tau formula?? Meh, meh.. Hehehe..

No comments:

Post a Comment